Next Future logo

Sugestões de leitura de Ros Gray

Published28 Feb 2014

Ros Gray

A nossa oradora de Sábado, Ros Gray, sugere-nos a leitura dos seus artigos The Militan Image: A Ciné-Geography e Cinema on the cultural front: Film-making and the mozambican revolution.


A segunda sessão do 4º Observatório de África, América Latina e Caraíbas tem lugar no próximo Sábado, dia 1 de Março, às 15h, no Aud.3 da Fundação Calouste Gulbenkian. O tema será A arte do comum e a produção da cultura: O Anticolonialismo da Imagem Militante à Guerra das Escritas. A entrada será livre, mediante inscrição prévia. Consultem a programação.

Africa Hoje, no Museu de Arte do Rio

Published27 Feb 2014

Cartaz do programa África Hoje

"A África tão perto e tão longe do Brasil com curadoria de António Pinto Ribeiro". 

Artigo no Público sobre a programação especial que o Museu de Arte do Rio irá dedicar ao continente africano e às suas relações com o Brasil, com conferências, palestras, seminários, mostras de cinema e várias actividades educativas.

Leiam o artigo.

The militant Image in Mozambique

Published25 Feb 2014

Ros Gray

The presentation will situate the films of the armed struggle and the cinema culture that was constructed in Mozambique after independence at the center of a trans-national movement of militant ciné-cultural practices.This movement sought both to harness cinema as an agent of social change in Africa, and to decolonise filmmaking itself in terms of production, distribution and exhibition. The presentation will explore manifestations of the militant image in terms of contradictory tendencies towards disciplinary models of revolutionary comportment embodied in the figure of the ‘New Man’ and more experimental, anti-authoritarian modes of politically engaged cinema, both of which were present within the nation-building project of the InstitutoNacional de Cinema established in 1976. The mission of the INC was to ‘delivery to the people an image of the people’. In the ‘birth of a nation’ through film, how does the militant image insert itself into the revolutionary situation of decolonisation, and how can its significance and potentiality be understood today?

Ros Gray, Estudos Artísticos, Goldsmith College, Universidade de Londres

A segunda sessão do 4º Observatório de África, América Latina e Caraíbas tem lugar no próximo Sábado, dia 1 de Março, às 15h, no Aud.3 da Fundação Calouste Gulbenkian. O tema será A arte do comum e a produção da cultura: O Anticolonialismo da Imagem Militante à Guerra das Escritas. A entrada será livre, mediante inscrição prévia. Consultem a programação.

Sugestões de leitura de Maria-Benedita Basto

Published24 Feb 2014

Frantz Fanon

Quem quiser preparar-se melhor para a sessão de Sábado, pode dedicar-se à leitura de dois artigos da nossa oradora Maria-Benedita Basto: "Quem é escrito?" Revolução, alteridade, experiências de reescrita e história conectada no contexto da guerra colonial e de libertação em Moçambique e ainda Le fanon de Homi Bhabha: Ambivalence de l'identité et dialectique dans une pensée postcoloniale.

A segunda sessão do 4º Observatório de África, América Latina e Caraíbas tem lugar no próximo Sábado, dia 1 de Março, às 15h, no Aud.3 da Fundação Calouste Gulbenkian. O tema será A arte do comum e a produção da cultura: O Anticolonialismo da Imagem Militante à Guerra das Escritas. A entrada será livre, mediante inscrição prévia. Consultem a programação.

Circulações internacionalistas, lutas anti-coloniais e maneiras de escrever o colectivo

Published23 Feb 2014

Maria-Benedita Basto

Esta comunicação estrutura-se em dois eixos que se cruzarão a dado momento da intervenção. No primeiro trata-se de apresentar uma reflexão sobre o cânone estético moçambicano elaborada durante a luta de libertação moçambicana e publicada em dois jornais de circulação internacionalista, Mozambique Revolution (1969) e Lotus/Afro-Asian Writings (1971), intitulada “The Role of Poetry in the Mozambican Revolution”. O segundo eixo procura analisar as dinâmicas das escritas dos guerrilheiros da Frelimo nos jornais que publicavam nas bases e campos de treino. Em ambos os casos, trata-se de material de arquivo, em parte inédito e/ou muito pouco estudado.

Por circulação internacionalista entendo (numa aparente tautologia) as circulações que visam criar laços desfazendo ao mesmo tempo identidades fixas nacionalistas. É como classificaria então o caso da circulação de ideias e pessoas nos anos 60/70, i.e., nos anos que correspondem ao início da formação dos movimentos anti-coloniais das colónias portuguesas e ao período das lutas de libertação. Iniciadas quando uma grande parte do continente africano já estava independente, estas lutas acabam por se inserir numa ordem mundial diferente sobretudo graças ao impacto que Cuba ( e a América latina) vai ter no conjunto dos modelos e representações da revolução e dos militantes revolucionários. Uma das suas contribuições é, sem dúvida, a sobreposição entre vanguarda estética e vanguarda revolucionária que se traduz, numa estetização acrescida da militância e assim, novas achegas para os temas centrais da arte desde a revolução de Outubro: os pares colectivo/indivíduo, forma/fundo, arte/real, nacional/internacional.

Numa primeira parte, “The Role of Poetry in the Mozambican Revolution”, estabelece uma periodização da literatura moçambicana partindo, sem citar, de Frantz Fanon (um autor incómodo dado o desencontro político ocorrido); na segunda parte apresenta o novo cânone, recorrendo de um modo bastante inesperado à noção situacionista/letrista de “détournement”. Não é assim o território “nacional” mas a circulação internacionalista das representações da luta que enfocam também esta proposição de cânone estético.

Quanto às escritas dos guerrilheiros, irá interessar-me sobretudo pôr aqui em perspectiva a antologia organizada pelas instâncias centrais da Frelimo, em 1971, e os poemas publicados pelos guerrilheiros nos seus jornais locais, poemas que serviram precisamente de material para essa publicação. O que aqui estará em jogo são então as possíveis maneiras de escrever o colectivo e por aqui se vem cruzar o primeiro eixo. Subjacente à antologia está a ideia de uma oposição colectivo/indivíduo que esta obra deveria resolver optando pelo primeiro termo. Nas experimentações estéticas dos jornais, as escritas fazem funcionar uma equivalência entre os dois termos da qual resulta uma outra dinâmica: uma prática revolucionária imprópria que ao mesmo tempo desorganiza e concretiza a militância anti-colonial, na postulação de uma utopia feliz de descolonização do saber. 

Maria-Benedita Basto, Paris Sorbonne/CRIMIC-IMAF

A segunda sessão do 4º Observatório de África, América Latina e Caraíbas tem lugar no próximo Sábado, dia 1 de Março, às 15h, no Aud.3 da Fundação Calouste Gulbenkian. O tema será A arte do comum e a produção da cultura: O Anticolonialismo da Imagem Militante à Guerra das Escritas. A entrada será livre, mediante inscrição prévia. Consultem a programação.

ARCO Professional meetings: "Curating Africa (in, from and for)"

Published21 Feb 2014

Elise Atangana

Elise Atangana, curadora e colaboradora da Revue Noir

A ARCO Madrid organiza amanhã uma reunião de profissionais com o tema "Curating Africa (in, from and for)". 

“[This is a] professional meeting that addresses the 'African trend' among Western museums and other institutions. The purpose of this encounter is to debate the challenges raised by curating in, from, and for Africa. Participating curators are both Western or Western-based, and African or African-based.

Leiam mais informações.

Chimamanda Adichie: Why can’t he just be like everyone else?

Published20 Feb 2014

Chimamanda Ngozi Adichie

Muitos intelectuais africanos pronunciaram-se nas ultimas semanas sobre atitudes e leis homofóbicas. A última reacção é este texto da escritora nigeriana Chimamanda Ngozi Adichie, escrito para o Scoop.

I will call him Sochukwuma. A thin, smiling boy who liked to play with us girls at the university primary school in Nsukka. We were young. We knew he was different, we said, ‘he’s not like the other boys.’ But his was a benign and unquestioned difference; it was simply what it was. We did not have a name for him. We did not know the word ‘gay.’ He was Sochukwuma and he was friendly and he played oga so well that his side always won.

In secondary school, some boys in his class tried to throw Sochukwuma off a second floor balcony. They were strapping teenagers who had learned to notice, and fear, difference. They had a name for him. Homo. They mocked him because his hips swayed when he walked and his hands fluttered when he spoke. He brushed away their taunts, silently, sometimes grinning an uncomfortable grin. He must have wished that he could be what they wanted him to be. I imagine now how helplessly lonely he must have felt. The boys often asked, “Why can’t he just be like everyone else?”

Possible answers to that question include ‘because he is abnormal,’ ‘because he is a sinner, ‘because he chose the lifestyle.’ But the truest answer is ‘We don’t know.’ There is humility and humanity in accepting that there are things we simply don’t know. At the age of 8, Sochukwuma was obviously different.  It was not about sex, because it could not possibly have been – his hormones were of course not yet fully formed – but it was an awareness of himself, and other children’s awareness of him, as different. He could not have ‘chosen the lifestyle’ because he was too young to do so. And why would he – or anybody – choose to be homosexual in a world that makes life so difficult for homosexuals?

The new law that criminalizes homosexuality is popular among Nigerians. But it shows a failure of our democracy, because the mark of a true democracy is not in the rule of its majority but in the protection of its minority – otherwise mob justice would be considered democratic. The law is also unconstitutional, ambiguous, and a strange priority in a country with so many real problems. Above all else, however, it is unjust. Even if this was not a country of abysmal electricity supply where university graduates are barely literate and people die of easily-treatable causes and Boko Haram commits casual mass murders, this law would still be unjust.  We cannot be a just society unless we are able to accommodate benign difference, accept benign difference, live and let live. We may not understand homosexuality, we may find it personally abhorrent but our response cannot be to criminalize it.

A crime is a crime for a reason. A crime has victims. A crime harms society. On what basis is homosexuality a crime? Adults do no harm to society in how they love and whom they love. This is a law that will not prevent crime, but will, instead, lead to crimes of violence: there are already, in different parts of Nigeria, attacks on people ‘suspected’ of being gay. Ours is a society where men are openly affectionate with one another. Men hold hands. Men hug each other. Shall we now arrest friends who share a hotel room, or who walk side by side? How do we determine the clunky expressions in the law – ‘mutually beneficial,’ ‘directly or indirectly?’

Many Nigerians support the law because they believe the Bible condemns homosexuality. The Bible can be a basis for how we choose to live our personal lives, but it cannot be a basis for the laws we pass, not only because the holy books of different religions do not have equal significance for all Nigerians but also because the holy books are read differently by different people. The Bible, for example, also condemns fornication and adultery and divorce, but they are not crimes.

For supporters of the law, there seems to be something about homosexuality that sets it apart. A sense that it is not ‘normal.’ If we are part of a majority group, we tend to think others in minority groups are abnormal, not because they have done anything wrong, but because we have defined normal to be what we are and since they are not like us, then they are abnormal. Supporters of the law want a certain semblance of human homogeneity. But we cannot legislate into existence a world that does not exist: the truth of our human condition is that we are a diverse, multi-faceted species. The measure of our humanity lies, in part, in how we think of those different from us. We cannot – should not – have empathy only for people who are like us.

Some supporters of the law have asked – what is next, a marriage between a man and a dog?’ Or ‘have you seen animals being gay?’ (Actually, studies show that there is homosexual behavior in many species of animals.) But, quite simply, people are not dogs, and to accept the premise – that a homosexual is comparable to an animal – is inhumane. We cannot reduce the humanity of our fellow men and women because of how and who they love. Some animals eat their own kind, others desert their young. Shall we follow those examples, too?

Other supporters suggest that gay men sexually abuse little boys. But pedophilia and homosexuality are two very different things. There are men who abuse little girls, and women who abuse little boys, and we do not presume that they do it because they are heterosexuals. Child molestation is an ugly crime that is committed by both straight and gay adults (this is why it is a crime: children, by virtue of being non-adults, require protection and are unable to give sexual consent).

There has also been some nationalist posturing among supporters of the law. Homosexuality is ‘unafrican,’ they say, and we will not become like the west. The west is not exactly a homosexual haven; acts of discrimination against homosexuals are not uncommon in the US and Europe. But it is the idea of ‘unafricanness’ that is truly insidious. Sochukwuma was born of Igbo parents and had Igbo grandparents and Igbo great-grandparents. He was born a person who would romantically love other men. Many Nigerians know somebody like him. The boy who behaved like a girl. The girl who behaved like a boy. The effeminate man. The unusual woman. These were people we knew, people like us, born and raised on African soil. How then are they ‘unafrican?’

If anything, it is the passage of the law itself that is ‘unafrican.’ It goes against the values of tolerance and ‘live and let live’ that are part of many African cultures. (In 1970s Igboland, Area Scatter was a popular musician, a man who dressed like a woman, wore makeup, plaited his hair. We don’t know if he was gay – I think he was – but if he performed today, he could conceivably be sentenced to fourteen years in prison. For being who he is.) And it is informed not by a home-grown debate but by a cynically borrowed one: we turned on CNN and heard western countries debating ‘same sex marriage’ and we decided that we, too, would pass a law banning same sex marriage. Where, in Nigeria, whose constitution defines marriage as being between a man and a woman, has any homosexual asked for same-sex marriage?

This is an unjust law. It should be repealed. Throughout history, many inhumane laws have been passed, and have subsequently been repealed. Barack Obama, for example, would not be here today had his parents obeyed American laws that criminalized marriage between blacks and whites.

An acquaintance recently asked me, ‘if you support gays, how would you have been born?’ Of course, there were gay Nigerians when I was conceived. Gay people have existed as long as humans have existed. They have always been a small percentage of the human population. We don’t know why. What matters is this: Sochukwuma is a Nigerian and his existence is not a crime.

Ros Gray: The militan image - A cine-geography

Published19 Feb 2014

Comunicação de Ros Gray, que será uma das nossas oradoras no Observatório do dia 1 de Março.

Within the context of cinematographic traditions and different liberation movements on the African continent, Ros Gray’s research focuses on revolutionary cinema and its global networks; the screen as a site of radical gathering; anti-colonial and post-colonial theory; and contemporary film and video art.

Portraits of Africa, from Colonization to E-Waste

Published18 Feb 2014

Pieter Hugo, "Yakubu Al Hasan, Agbogbloshie Market, Accra, Ghana" from the series "Permanent Error"

O Getty Research Institute apresenta a exposição Connecting Seas: A Visual History of Discoveries and Encounters. Uma das curadoras, Isotta Poggi, reflecte sobre o trabalho dos fotógrafos Pieter Hugo e Richard Moss.

The international media continually report alarming news from the African continent. Often the images in these reports document military and social conflicts and the plight of refugees, frequently women and children, forced to abandon their villages to escape violence. These conflicts may seem remote—confined to forests and deserts from another continent. That’s why the work of two contemporary photographers strikes me for effectively placing African affairs at the center of today’s globalized interconnected world: Richard Mosse and Pieter Hugo. - See more at: http://blogs.getty.edu/iris/portraits-of-africa-from-colonization-to-e-w...

Leiam o artigo na íntegra.

A arte do comum e a produção da cultura

Published17 Feb 2014

Na segunda metade do século XX, os movimentos anticoloniais tornaram-se objecto de inúmeras representações artísticas, grande parte das quais visando reforçar a efectividade desses mesmos movimentos. Entretanto, o trabalho de representação artística reforçou a dinâmica dos movimentos anticoloniais e enformou a própria ideia de militância que lhes era subjacente. Tais representações caracterizaram-se pelo recurso a novos meios de comunicação, nos quais, além da palavra, também a imagem assumiria preponderância. Caracterizaram-se ainda pela capacidade de circulação trans-nacional, que conferiria um novo entusiasmo internacional a muitas das práticas militantes de então. E, finalmente, por o seu modo de produção procurar, em vários casos, fazer a crítica da soberania e do individualismo autoral (recorrendo a relações de maior reciprocidade entre representante e representado, bem como à figura do autor colectivo).

A segunda sessão do Observatório de África, América Latina e Caraíbas será realizada no dia 1 de Março, às 15h, no Auditório 3 da Fundação Calouste Gulbenkian. O tema será A arte do comum e a produção da cultura: o anticolonialismo da imagem militante à guerra das escritas.

Oradores:

Ros Gray, Estudos Artísticos, Goldsmith College, Universidade de Londres

Maria-Benedita Basto, Estudos Literários, Universidade de Paris IV

Comentador: 

Luís Trindade, Historiador, Birkbeck College – Universidade de Londres

O fascínio e os estragos da tecnologia em África

Published14 Feb 2014

Obra sem título de Maurice Mbikayi

Sem título, da série "Notre Peau" (2010)

Esa piel ofrece una metáfora de la respuesta africana al impacto que el capitalismo, tecnología y consumismo ha tenido en el continente. La piel es frágil y vulnerable a las agresiones, pero también increíblemente resistente, mostrando una enorme capacidad de regeneración y cicatrización. De forma similar, África y su gente han aprendido a resistir, adaptarse o amortiguar el daño que les han causado.

Leiam a entrevista do artista Maurice Mbikayi.

Os tribunais não podem pôr fim às guerras civis

Published13 Feb 2014

Mahmood Mamdani e Thabo Mbeki

Artigo de opinião de Thabo Mbeki e Mahmood Mamdani no New York Times.

Just as the violence in South Africa in the early 1990s was a symptom of deep divisions, the same is true of extreme violence in today’s Kenya, Congo, Sudan and South Sudan. Nuremberg-style trials cannot heal these divisions. What we need is a political process driven by a firm conviction that there can be no winners and no losers, only survivors.

Leiam o artigo na íntegra.

Mimi Cherono, "I am home"

Published12 Feb 2014

Foto de Mimi Cherono

Imagem retirada do portal Africa is a Country

A fotógrafa queniana Mimi Cherono regressou ao seu país natal depois de muitos anos na África do Sul e sentiu-se deslocada. Onde é que fica a casa?

In 2008 she produced a solo exhibition, I am Home, on African immigrants living in South Africa. I am Home is series of black and white portraits where Mimi addressed the sensitivity, subtlety and complexity of life in South Africa as an African, as the other other. The humanistic and sensible approach that characterizes this series is also prevalent in a more personal body of work, a series still untitled, exploring her own relation to places, people and spaces of her native Nairobi. 

Leiam a sua entrevista ao portal Africa is a Country.

Conferência: "African perspectives: The Lagos Dialogues 2014"

Published11 Feb 2014

Cartaz da conferência African Perspectives

A conferência "African perspectives: The Lagos Dialogues 2014" terá lugar de 10 a 13 de Abril na capital da Nigéria. Procura ser um ponto de encontro para reflectir e debater temas emergentes relacionados com a cidade africana e o ambiente urbano no continente.

Os temas principais serão cinco:

1. A diáspora africana - A cultura e as artes interdisciplinares;

2. Culturas de habitação;

3. Cidades africanas e habitações sociais;

4. Os mundos físicos e virtuais da África;

5. O imperativo verde e as novas tecnologias para a África Urbana.

Para mais informações, consulte o website da conferência.

Seminários CESA

Published10 Feb 2014

Começa no dia 13 de Fevereiro mais uma edição dos Seminários CEsA - Centro de Estudos sobre África, Ásia e América Latina. Até 5 de Junho, cerca de uma dezena de investigadores irão participar nas sessões especialmente dirigidas a estudantes, mas com entrada livre para o público em geral. Consultem a programação.

We The People of the Diaspora - Black Culture Exploration

Published7 Feb 2014

Ilustração de Jamilla Okubo

Imagem retirada do portal African Digital Art

"We The People of the Diaspora - Black Culture Exploration" é uma série de ilustrações da artista Jamilla Okubo que mostram as influências das suas raízes quenianas e trinitárias.

Just like quilts, I feel like I can use textiles (designing patterns) to tell stories by creating symbols that represent what I am trying to share or tell. Regardless of whether a print is intentionally telling a story or not, it creates a connection with the person wearing it. For example, Kanga fabric, which comes from East Africa, is sometimes worn to tell viewers something about that person.

Vejam mais aqui.

Exposição "The rise and fall of Apartheid"

Published6 Feb 2014

A exposição "The Rise and Fall of Apartheid - Photography and the Bureaucracy of Everyday Life" abre no próximo dia 13 no Museum Africa em Joanesburgo e apresenta o trabalho de mais de 70 fotógrafos e artistas sul-africanos, incluindo mais de 800 imagens, 27 filmes e um livro.

Leiam a entrevista com o co-curador, Okwui Enwezor (próximo comissário da Bienal de Veneza).

A razão e o sentido de dois motins

Published5 Feb 2014

Um artigo do nosso orador Paulo Granjo, inicialmente publicado no jornal Público a 2.9.2010 (via Buala)

Moçambique passou, com o fim da guerra civil, de um regime socializante e paternalista para uma política ultraliberal que trouxe o aumento do desemprego e das elites económicas, coincidentes ou ligadas às elites políticas. Trouxe também a erosão do controle local da população através de instituições partidário-estatais que, se podiam cometer abusos, também podiam canalizar as necessidades e reclamações populares.

Leiam o texto na íntegra.
 

A primeira sessão do 4º Observatório de África, América Latina e Caraíbas, intutulada A economia dos movimentos sociais urbanos: Protesto e revolta em Maputo e no Rio de Janeiro de hoje, tem lugar no próximo Sábado, dia 8 de Fevereiro, às 15h00.

Manifesto Uninômade +10

Published4 Feb 2014

Mais uma sugestão de leitura do nosso orador Giuseppe Cocco a propósito dos protestos no Brasil.

A palavra revolução voltou a circular. Nas ruas, nas praças, na internet, e até mesmo nas páginas de jornal, que a olha com olhos temerosos. Mas, principalmente, em nossos espíritos e corpos. Da mesma maneira, a palavra capitalismo saiu de sua invisibilidade: já não nos domina como dominava. Assistimos ao final de um ciclo – o ciclo neoliberal implementado a partir dos anos 80, mas cujo ápice se deu com a queda do muro de Berlim e o consenso global em torno da expansão planetária do mercado. Muitos dentre nós (principalmente os jovens) experimentam seu primeiro deslocamento massivo das placas tectônicas da história.  Mas nossa era não é apenas crepuscular. Ao fim de um ciclo abrem-se amplas oportunidades, e cabe a nós transformar a crise da representação e do capitalismo cognitivo em novas formas de democracia absoluta. 

Leiam o texto na íntegra.

A primeira sessão do 4º Observatório de África, América Latina e Caraíbas, intutulada A economia dos movimentos sociais urbanos: Protesto e revolta em Maputo e no Rio de Janeiro de hoje, tem lugar no próximo Sábado, dia 8 de Fevereiro, às 15h00.

Un rêve tunisien dans le cauchemar "arabe"

Published3 Feb 2014


Le printemps «arabe» a enfanté une guerre civile, un coup d'Etat, une transition qui dure et qui ralentit, deux cents milices, un apartheid et une réussite. Sur la liste et dans l'ordre : la Syrie, l'Egypte, le Yémen, la Libye, le Bahreïn et la Tunisie. Et cette réussite tunisienne est si fragile, si rare, si récente que l'on a peur d'en parler et d'en commenter l'actualité. A la question de : «les arabes» sont-ils capables de sortir de la violence, de la dictature et de la théocratie un jour ?». La réponse a été «non» depuis toujours. Et pour une fois qu'un pays dit «arabe» arrive à mettre d'accord ses islamistes, ses laïcs, ses progressistes et ses ex du régime, on a peur que cela soit encore une illusion. Et c'est une peur ancienne, tellement depuis toujours, cela n'a été que sables et mirages dans la planète d'Allah. Jamais l'Andalousie n'a été autre chose qu'un mythe et une nostalgie, jamais la démocratie n'a été notre lot, ni la paix durable, ni le consensus, ni la raison, ni la justice et le rêve.

Donc, on va saluer, très bas, la réussite de nos voisins : ils viennent d'accoucher, trois ans après avoir chassé Ben Ali, d'une loi fondamentale qui, parce qu'elle a mis tant de temps à être écrite, prouve par ce fait qu'elle est un texte auquel les gens croient et y tiennent. D'un côté, leurs islamistes n'ont pas cédé tous aux utopismes et au Djihad et semblent admettre l'Autre et la nécessité du consensus pour survivre même si toute guerre est rue, selon leur hadith fétiche; et de l'autre, la classe moyenne haute, la société civile tunisienne, les élites ne semblent pas totalement anesthésiées, tuées, vassalisées ou exilées ou fatalistes et démissionnaires comme c'est notre cas. Leur paix est, du coup, différente de la nôtre; la leur est celle de l'effort, la nôtre est la paix des cimetières. Notre consensus est celui des cadavres allongés et le leur semble être celui, laborieux, du vivant.

Et ce texte consacre, sur le papier du moins, le statut de la femme égale de l'homme et pas son obsession, son quart, sa moitié ou son poids mort. Et c'est une prouesse. Et ce texte consacre la justice, les institutions qui veillent et le partage des pouvoirs et d'autres nuances majeures. On pourra, sur le net, le lire presque comme une poésie tant il fait rêver.

La Tunisie est donc dans l'inaugural. Elle a enfanté le printemps «arabe» et elle peut en sauver le cri tombé bas dans le hurlement et le crime. Elle peut prouver qu'il y a de l'espoir après une révolution et que la révolution n'est pas un chaos stérile. Ce pays voisin est peut-être la terre méconnue et négligée de notre débarquement dans le monde moderne, l'isthme de notre espoir, le lieu où peut-être se dessine la solution au terrible malaise d'être «arabe» même quand on ne l'est plus, et de l'être pour rien mais avec le coût du temps et du sang que l'on perd. Admirables voisins, continuez !

Texto publicado na página de Facebook de Kamel Daoud a 30 de Janeiro de 2014.

Kamel Daoud é escritor e jornalista argelino. Escreve a crónica Raina raikoum (« Mon opinion, votre opinion ») em Le Quotidien d'Oran e publica ainda no jornal electrónico Algérie-focus e no Slate Afrique. Em Outubro passado foi publicado o seu romance Meursault, contre-enquête inspirado no L'Étranger de Albert Camus.

O contrato social no coração dos novos protestos

Published3 Feb 2014

Paulo Granjo

Os mais marcantes protestos sociais ocorridos durante os últimos anos nos países oficialmente lusófonos têm em comum alguns aspetos relevantes: não tiveram por principais atores os mais pobres, tiveram como fator de mobilização imediato e explícito uma decisão económica do poder político que afetaria sobretudo camadas sociais intermédias, e tiveram como referência mobilizadora subjacente e mais profunda as noções populares do contrato social – seja pela visão de que este estava a ser desrespeitado ou subvertido, ou pela consideração de que ele deverá ser refinado em benefício dos governados.

O caso dos motins de Maputo, Moçambique (2008, 2010 e 2012), torna visíveis aspetos suplementares que são igualmente comuns a protestos recentes, em diversos continentes, que utilizaram a violência como forma de expressão ou assumiam a possibilidade de recurso a ela, face à pressão repressiva estatal. Destacam-se entre eles a ameaça a uma subsistência predominantemente precária, fortes assimetrias sociais, o descrédito nas instituições políticas e mediadoras enquanto meios eficazes para resolver os problemas sentidos, a avaliação da atitude governativa como sendo arrogante e fechada à negociação.

Todos os fatores enumerados - que conduziram à ideia de que a violência era, por exclusão de partes, o único meio de protesto eficaz - têm uma presença crescente em Portugal e estão associados a políticas governativas percecionadas como subversoras do contrato social. Embora a presença e relevância desses fatores não conduza de forma automática a protestos violentos, aumenta fortemente a possibilidade de que estes ocorram na sequência de qualquer decisão ou acontecimento considerado particularmente ofensivo, tendo por base uma avaliação eminentemente política e moral justeza das relações entre grupos sociais e entre governantes e governados.

Paulo Granjo é doutorado em Antropologia Social (ISCTE, 2001). Realiza pesquisas em Portugal e Moçambique que possuem um fio condutor comum: compreender as concepções e respostas sociais à incerteza, ao perigo e à tecnologia, em contextos de mudança cultural e social. É Professor Visitante na Universidade Eduardo Mondlane, Maputo (licenciatura em Antropologia). É autor de diversos livros e artigos. É membro do Centro de Estudos de Antropologia Social (ISCTE) e do Centro de Estudos Africanos (ISCTE). Será um dos oradores na primeira sessão do 4º Observatório de África, América Latina e Caraíbas, dedicado aos "Novos Poderes", no próximo dia 8 de Fevereiro.